torsdag 20 september 2012

Den här bloggen.

Så har jag bestämt mig. Jag ska också blogga om fotografi. My preciousssss. För det dyker hela tiden upp tankar som inte har någonstans att ta vägen. Så nu kommer jag att slunga ut dem här. Till er alla. Eller ingen.
Har visserligen bloggat med utställningsbloggen "The Tivolilivtour", men den var helt inriktad på produktionen av min utställning och utställningsarbete i allmänhet. Här blir det allt!

Men först lite om mig. Har arbetat som fotograf i Skåne från sent 80-tal till 2009 då vi flyttade till Göteborg och jag trappade ner på frilansandet till förmån för min egen fotografi. Ett resultat av det är just utställningen Tivoliliv som har ställts ut på olika platser i landet.







Har dessutom alltid varit en stor konsument av bilder. Ni vet, köpt fotoböcker, jagat bra magasin och när nätet kom jublat över överflödet. För det ska ni veta ungdomar, på det torftiga 80-talet var en butik med fotoböcker något som man fick åka utomlands för att hitta. Eller till Stockholm. I Skåne var det samma sak. Utländska fototidningar jagade man på antikvariat och skulle man prenumerera på dem så var det ett litet h-vete med adresser och banköverföringar. En oas var galleriet Camera Obscura i Stockholm. Och tidningen ETC där ny fotografi kom fram i en väldigt ny form.
Så när jag idag tar båten och vagnen in till bokhandeln i Konsthallen här i Göteborg och lite slött låter blicken glida över alla bokryggarna, är det med en känsla av nästan att leva i den bästa av världar.
Min smak har vandrat från gatufotografins mästare till storformatsekvilibrister. Gary Winogrand till Alec Soth. Den röda tråden har varit den berättande fotografi. Mina egna rötter finns inom dokumentärtraditionen och där finns också mina favoriter. Men ingen genre är mig främmande. Fattar kanske inte grejen ibland bara.
Så, då är det bara att köra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar