lördag 13 oktober 2012

Drömmen om fotoboken.

Jag liksom många andra drömmer om att få göra en bok. Full av mitt, mig och mina. Bilder. Har visserligen ett erbjudande om att få förlagt mitt Tivoliliv-projekt. Ska bara skrapa ihop en 100.000 kr eller sådär. Så det lär nog ta sin tid. If ever.
Men tillbaka till den fotografiska boken och dess lockelse. Jag har ett hyfsat bibliotek med allt från klassiker till udda publikationer. Och det är alltid samma njutning att sätta sig ner med några kilo, noggrant utvalda titlar. I lugn och ro kan jag vandra genom bilderna. Och det är ju det som är fotobokens stora fördel. Betraktaren kan välja precis när, var och hur hen ska njuta av bilderna. Inget galleri's öppettider att passa. Inga transporter. Och ändå en fantastisk kvalité på återgivningen. Till skillnad från bilder på nätet. Att göra en bok med sitt eget material är ju också ett sätt att för alltid sätta ramen runt en samling bilder. Välja layout, ordning och storlek i förhållande till varandra. Att välja material, yta och format. Frossa. Tror jag.
En som kan det här med fotoböcker, och som gärna excellerar i det, är Gerhard Steidl som grundade Steidl Förlag. Här en liten trailer från en film om honom.




Och ytterliggare ett klipp där han diskuterar en bok med Joel Sternfeld.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar