onsdag 24 oktober 2012

Om Aue

Läser Micke Bergs bloginlägg om Jacob Aue Sobols bilder. Och det är inte utan att jag håller med. När man ser filmerna från Leicaresan så går det undan. Samtidigt kan jag inte riktigt hålla med att det inte uppstår kontakt. Man måste väl inte spendera en dag ihop för att det ska bli bild. Själv är jag fascinerad av detta flöde av människor, miljöer och detaljer. Vi liksom tas med i fotografens upplevelser och intryck. Och just här går det undan.
Men är det ett utnyttjande av de människor som blir fotograferade? Har de inte fått möjlighet att ge sig åt fotografen på ett rättvist sätt? Kanske inte. Kanske går det för fort. Eller inte. Jag har aldrig träffat Jacob Aue Sobol så jag vet inget om hur påstridig han kan vara. Jag har dock träffat Anders Petersen och med den charmen är det inte konstigt att folk ställer upp. Kanske är det likadant här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar