torsdag 25 juli 2013

Mr Manos

Constantine Manos är en de där riktigt stora Magnumstötarna. Medlem sedan 1965. Men kanske ändå inte den mest kände av dem.

Mitt första minne av honom är från sena tonåren när jag arbetade med en utställning om Helsingborgs Symfoniorkester. På den tiden hade jag lärt känna Ralph Nykvist och berättade för honom om mitt projekt.
"- Ta en titt på Constantine Manos bilder från Bostons symfoniorkester", rådde han mig på sin något släpiga skånska.
En inte helt lätt uppgift i början av 80-talet.
Pre-internet, du vet.
Men till sist lyckades jag. Tror nog det kostade mig ett extra år.
Plötsligt höjdes ju ribban för vad jag ville göra.

Och det sved lite extra att han var 19 år när han började med de bilderna.
Min ålder då.



Här är en liten film som handlar om denne herr Manos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar