måndag 21 oktober 2013

En liten serie om Kontaktkartor. Don McCullin

Jag har, som ni kanske förstått, snöat in på kontaktkartor. Analoga helst, då det inte var så vanligt att man klippte ner sina negativ så som man lätt splittrar sina digitala mappar.

I kontaktkartan finns själva berättelsen runt bilden.
Hur fotografen kan ha tänkt, sett och rört sig.
Ibland undrar man hur en del kunnat välja en exponering från en karta med en hel berättelse.
Fotografer som ansökte och var aktuella för medlemskap i Magnum fick visa sina kartor. Cartier-Bresson studerade dem genom att vända dem upp och ner. För att kolla kompositionen.

Jag kommer att blanda några filmer med kända fotografers tankar kring sina kontaktkartor med några av mina egna. Lite pompöst kanske.
Men det bjuder jag på.

Först Don McCullin om sina krigsbilder. Och därefter.
Lyssna på hans berättelser, hur tungt det kan ha varit att vara där. Ångest. Kanske skuld.
Men så dyker fotografen i honom upp och börjar diskutera bilderna.
Vinklar och ljus.



 

2 kommentarer:

  1. Jag har hela DVD-boxen i den här serien om du skulle vara sugen:-)
    /LarsD

    SvaraRadera
  2. Visste inte att den fanns på DVD. Lånar gärna. Hör av mig när jag har vägarna förbi. Hils :-)

    SvaraRadera