fredag 25 oktober 2013

Kontaktkarta Tivolilivporträtt




 
Tivoliliv, en utställning om ett resande tivoli från Skåne, är nog det största projektet jag gjort.
Så här långt.
Under flera år följde jag samma tivoli och de som arbetade där.
En av dem var Kazimierz Górski.
 
Kazimierz arbetade alltid väldigt hårt. Fokuserat.
När de andra festade var han oftast i utkanten.
Hade familj hemma i Polen som kom på besök ibland.
Städad och städat.
 
Och han gick på loppis.
 
 
 
Den här dagen låg vi i Sjönevad. En vägkorsning vid en sjö mellan Halland och Småland, där de stora ängarna och beteshagarna förvandlas till en gigantisk marknad en gång om året. Tivolit var redan byggt och det var vardag i väntan på marknaden. Reparationer, förberedelser och nöjen. Som loppis. Och längst nere vid sjön stod Kazimierz med sitt senaste fynd. Slalomskidor. Med pjäxor.
 
 
När jag tittar igenom kontaktkartan ser jag hur mycket av vardagen på tivolit den är.
Jag vandrar runt och pratar med folk. Tar några bilder. Pratar lite till. Går vidare.
Jag var inte en av dem, men jag älskade att vara där.
Få lov att vara med.
En ynnest.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar