lördag 7 december 2013

Curt Larsson, funnen och saknad.

Curt Larsson har gått bort.

Hans fru har skänkt stora delar av hans bildskatt till Pappers avd 68.
Det är avdelningen på det pappersbruk i Hallstavik som han arbetade.

Och gjorde en bok om.

 
Fast när jag mejlade dem blev jag lite tveksam till svaret.
Ja, inte så att de inte visste om de hade bilderna. Snarare att jag blir tveksam till om de vet vad de kan göra med materialet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Hej Per-Olof!
 
Vi har mottagit ditt mejl med en förfrågan kring Curt Larssons bilder. Det stämmer att vi fått en gåva från Sonja Larsson som omfattar en hel del bilder, böcker och lite annat material. Detta förvaras nu under betryggande former i vårt arkiv. Vi har ännu inte hunnit registrera och ordna materialet. Vad vi ska göra med det framöver är heller inte bestämt men vi använder oss av Curts bilder i olika sammanhang och kommer att fortsätta göra det bl a i en kommande historik över avdelningen (100 år 2015). Dessutom har vi talat om att göra återkommande utställningar (av varierande storlek) om Curt och hans bilder.
Vi är också öppna för en mer permanent exponering (minnesrum, mini-museum eller liknande)om det går att ordna praktiskt och ekonomiskt.
Vi är tacksamma för ditt erbjudande om hjälp och ska ha det i åtanke men för närvarande är det inte aktuellt.

Med vänlig hälsning
Roger Berglund"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Vad som gör mig tveksam?
2013!
Min fråga har ju sitt ursprung i att jag inte hittade något om Curt Larsson på internet. Och utställningar i all ära, åskådarskaran blir lite begränsad.
Fast om man tar sig en titt på deras egen hemsida ger det kanske en ledtråd.
Mycket 90-tal. Typ.
 
Jag hade gärna sett att de ansträngde sig och gjorde något i stil med de hemsidor som finns för Sune Jonsson och Christer Strömholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar