lördag 5 april 2014

Årets bild 1992



 
Den har legat i en byrålåda länge nu. Eller snarare lådor av alla slag.
VHS-kassetten med min första och hittills enda film.
Och naturligtvis har jag varit på väg många gånger för att digitalisera den.
I tanken.
Men nu så.
 
Här är lite av historien bakom filmen:
 
"1992 skulle jag bli en resurs för videoproduktionen på Hagblom Foto i Lund. Hade arbetat som stillbildsfotograf där i ett par år men nu svajade det hos Tidningen Arbetet, som var den stora uppdragsgivaren, och det gällde att överleva.
Nu blev det inte så mycket med det där. 1992 fanns inget annat än stora, otympliga Betacam-kameror. Filmen sparades på en kasset. Inga minneskort och multisystemkameror. Och jag hade nog lite svårt för att det rörde på sig. Och att ha koll på ljudet.
Men den här lilla lärovideon fick jag gjort, innan jag sa tack o adjö för att arbeta på Skånska dagbladet och senare just Arbetet."
 
Det här är en digitalisering från VHS. Har inte lyckats komma åt mastertejpen, så jag ber er ha överseende med den knackiga kvaliteten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar